Все про каретки та кареточні вузли.

  У багатьох велолюбителів, та навіть професіоналів, виникають питання щодо класифікацій кареток, їхніх розмірів та особливостей. В цій статті ми постараємося зупинитися на цьих питаннях, та розповісти про каретки те, що знаємо. 

 Види підшипників.

Насипні підшипники (кулькові)

Насипний підшипник Мається на увазі наявність чашки (ємності) для кульок, конуса і регулюючої гайки. Насипна різьбова каретка (euro)

 У подібного типу кареток конус знаходиться безпосередньо на осі. Одна чашка повністю вкручується в раму, другою чашкою регулюється люфт і фіксується гайкою.

Насипна безрізьбова каретка (american)
 У такого типу кареток чашки не мають різьби, вони впресовуются в раму. На осі є різьба, на яку накручуються конуси і контргайки (за допомогою яких і регулюється люфт)

 Насипні підшипники дуже вибагливі. Вимагають ретельного налаштування і постійного догляду. В даний час каретки на насипних підшипниках використовуються на бюджетних байках.

 Промислові підшипники (проми)
Промпідшипник Мається на увазі наявність закритих радіальних / радіально наполегливих промислових підшипників кочення.
Промислові підшипники менш вибагливі в експлуатації і прості в установці. Вони знайшли своє широке застосування в сучасній вело-індустрії.

 Вони міцні, надійні та не потребують обслуговування. Використовуються у сучасних каретках, та впевнено витіснили кулькових прабатьків.


Стандарти кареток.

Euro (євро)

Euro каретка Чашки з підшипниками встановлюються в раму за допомогою нарізного сполучення. Найдавніший стандарт, що прийшов до нас з тих далеких часів коли промислові підшипники ще не знайшли широкого застосування в вело-індустрії. У ті далекі часи використовувалися каретки на насипних підшипниках, для установки і налаштування яких була необхідна різьба. Залежно від типів резьб буває ENGLISH (одна чашка з лівою, друга з правою різьбою) і ITALIAN (обидві чашки з правою різьбою). ITALIAN дуже рідкісна.

Стандарт різьби в євро каретці 1,37 ", крок різьби 24 нитки на дюйм.

Поняття картриджної євро каретки має на увазі, що вал сам по собі є внутрішньою обоймою підшипників (вал не виймається з промів).

Зверху картриджних каретка, знизу звичайна.

Позитивною стороною картриджної каретки є можливість використання в промах кульок з великим діаметром, що підвищує міцність підшипників. Негативна сторона - неможливість зміни промів і труднощі з їх обслуговуванням.
Зовнішній діаметр промів євро каретки 31мм (іноді 32мм).

В останні роки широке застосування знайшли euro каретки із зовнішніми підшипниками.

Подібні каретки набагато міцніші за рахунок великих підшипників винесених назовні каретки, але значно програють у вазі та вартості. Також необхідно використовувати шатуни розраховані саме на каретки із зовнішніми підшипниками через більш довгу вісь.

Euro стандарт давно вже пора відправити на пенсію. У співвідношенні ціна/вага/міцність він програє всім іншим.

Spanish (іспанка)

Іспанська каретка Підшипники (або чашки) запресовуються в раму. Зовнішній діаметр підшипника (або чашки) 37мм.

Найбільш оптимальний стандарт в співвідношенні вага/міцність/вартість.


Mid

Mid_karetka Підшипники (або чашки) запресовуються в раму. Зовнішній діаметр підшипника (або чашки) 41мм.

Найміцніший стандарт. Програє тільки у вазі.

Spanish і Mid найбільш поширені в сучасних BMX рамах, і все більш часто використовуються в сучасних стрітових MTB рамах.

American (американка)

american_karetka Насипні підшипники кладуться в чашку, і впресовуються в раму як і будь-які інші безрізьбові каретки на насипах.
Пром підшипники запресовуються в чашки а потім в раму, фактично використовуються тіж самі проми що і в MID, але через збитковість кареточного стакану необхідна фіксація підшипників чашками.

Стакан, чашка, пром підшипник.

НОВІ СТАНДАРТИ.

Останнім часом почали з'являтися нові стандарти. Але деякі з них є лише "добре забутими старими". Спільною рисою нових стандартів є відсутність різьбового з'єднання каретки з рамою. Більшість з кареток випускається під алюмінієву вісь 30мм, маючи на меті збільшення жорсткості і зменшення ваги.

Тому щоб не було плутанини, відведемо їм окреме місце:

Bottom Bracket 30 (BB30) Кареточний вузол діаметром 42 мм, в який впресовують два проми.

Bottom Bracket Press Fit (PF30) Має дві безрізьбові нейлонові чашки з підшипниками. Внутрішній діаметр кареточного стакану під цю каретку - 46мм. Ширина стакану 68 або 73мм. Ця каретка виготовляється під 30мм вал.

Каретка випускається як з внутрішніми, так і з виносними підшипниками (для Shimano Hollowtech II):

Bottom Bracket 90 (BB90) По суті теж саме що і Spanish (посадковий розмір під підшипник - 37мм). Але використовується діаметр вала 24мм. А також ширина стакану 68 або 73мм.

Bottom Bracket 86 (BB86) По суті та ж MID-каретка. Посадочне місце під підшипник 41мм, ширина стакану 68 або 70мм.

Є так само у варіатні із зовнішніми підшипниками:

Bottom Bracket 92 (BB92) Теж саме що і BB86, тільки під 68 і 73мм ширину стакану. Так само як і у версії з виносними підшипниками — розліт трохи більше.

 У мережі можна почути поки тільки негативні відгуки про стандарти BB30, BB90, BB86, BB92 і PF30. Підшипники цих кареток дуже швидко зношуються. На наш погляд причина цього очевидна — занадто тонкий підшипник.

Стандарти шліців (MTB).

В даний час існує декілька стандартів шліцевого з'єднання шатуна з валом:

Стандарти Powerspline і Howitzer фірмові Truvativ' вські, і шатуни під них тільки від цього виробника.
Octalink - фірмовий Шиманівський стандарт, і відповідно шатуни теж тільки від Шимано.

Також має місце в світі кареток старий стандарт аля "Україна / Лелека". Як не сумно, але його до сих пір використовують.

BMX система.

BMX каретки в першу чергу розрізняють по діаметру вала (внутрішньому діаметру підшипників): 19мм і 22мм (в окремих випадках 20мм).

Вал не є складовою каретки, він зазвичай продається разом з шатунами. BMX системи розраховані тільки на одну зірку, що в народі і відрізняє BMX систему від MTB. Кріплення зірки теж відрізняється. Воно одноболтове. А у MTB систем — 4х болтове.

Ось так виглядають BMX каретки:

 BMX каретка    BMX каретка золота  BMX каретка на промах

Цього року деякі виробники випустили у світ BMX-euro каретки із зовнішніми підшипниками.

Така каретка виграє в міцності у простої euro, але програє у вазі, і вимагає установки більш довгого валу.

Усередині BMX каретки влаштовані всі однаково:

Існує велика безліч видів з'єднань BMX осей з шатунами: шліци, клини і тд (перераховувати не будемо). Але це не заважає використовувати ці шатуни зі стандартними BMX каретками.

 Так само в останні роки тріальні фірми почали випускати Spanish каретки під ISIS. Використовуються подібні каретки поки лише в декількох тріальних рамах. Цілком можливо що в недалекому майбутньому саме подібні стандарти будуть наповнювати ринок, тому що вони поєднують в собі низьку вагу і невелику вартість без втрат в міцності і функціональності.

Ширина кареточнго стакану.

Найбільш поширені кареточні стакани шириною 68мм, більшість кареток робляться під цей стандарт.
Існує стандарт 73мм. Він розрахований на використання 68мм стакану з заспокоювачем ланцюга, який встановлюється в торці кареточного стакану. Можна встановити 73мм каретку на 68мм стакан із застосуванням шайб-проставок (найчастіше продаються в комплекті).
Крім цього в деяких пекельних рамах бувають кареточні стакани 83 і 100мм, для них Truvativ окремо випускає каретки.
Так само нам в руки потрапляли BMX каретки розраховані на стакан менше ніж 68мм. Можливо деякі виробники BMX рам скидають вагу рам зменшуючи ширину кареточного стакану.

Перехідники.

Існують спеціальні перехідники які дозволяють використовувати, наприклад, в американському кареточнму стакані євро каретку.

BB англійська абревіатура, розшифровується як "Bottom Bracket" що в перекладі означає "кареточний вузол".

ДОДАТКОВО

Типи різьб:

1) англійська (british, BSA, english) 1.37 "x 24T (практично на всіх каретках)
2) Італійська (italy) M36 x 24T (екзотика, в основному шоссейники. Навряд чи кому попадеться) різьба з обох сторін права.

Truvativвскій стандарт Powerspline.

І ще рекомендую вставити ось цю картинку, що наочно показує різницю між картриджними каретками і каретками з зовнішнім розташування підшипників.

Каретки йдуть універсальні 68/73, спейсери обов'язково в комплекті.

Каретка ВВ30 ВВ30 Стандарт поєднує в собі переваги кареток із зовнішніми підшипниками (вони великі і міцні) і картриджними. Оскільки підшипники всередині кареточного вузла, то зменшується Q-фактор (відстань між зовнішніми поверхнями шатунів). Це важливо для професійних спортсменів, так як (типу) знижується стомлюваність і навантаження на суглоби.

Так само в каретці використовуються хвилясті шайби.

І перед установкою в кареточний вузол встановлюються спеціальні пружинні кільця (c-clips), вони служать обмежувачами при запресовуванні промів.

Ось що таке Q-фактор, а жорсткість 30-ти міліметрової осі... це з тієї ж серії що і шток 1.5 ".

 На цьому підведемо межу, та в завершенні скажемо одну просту і банальну істину — якщо вам потрібно провести заміну каретки, підшипників та ін, то зверніться до професіоналів цієї справи. Можна і самому стати профі, але це може коштувати вам дорого як по фінансам, так і по часу. 

 В нашому магазині представлений асортимент кареток для будь-яких рам велосипедів, а майстерня працює саме для того, щоб ви без проблем могли провести заміну кареточного вузла, та інших деталей вашого улюбленого байка. 

←  Швидкість гірського велосипеда — це найнер. Кому особливо корисні велопрогулянки, як вибрати велосипед, і який одяг вам знадобиться.  →
Залишити коментар

Поки немає коментарів.